23 februarie 2013

Recenzie - Monica Paula Hrincă "Trecerea Timpului"






Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai" a găzduit în data de 21 februarie, vernisajul expoziţiei fotografice "Memorie, martor, metaforă şi magie", al artistului plastic Monica Hrincă, una dintre cele mai gingaşe, sensibile şi deosebite artiste pe care eu am cunoscut-o de-a lungul timpului.

Privind-o pe Monica, nu am văzut altceva decât o altă fotografie. Un tablou spectaculos de suflet, sclipire şi inteligenţă. Am văzut o realizare a vieţii cu trăsături blânde, pline de seninătate şi frumuseţe, un chip primitor, cald şi senin, înconjurat de emoţie şi dragoste pentru oameni şi fotografie.

Cu glas suav, Monica ne-a vorbit despre cum a descoperit ea această pasiune: în vacanţă la bunici. Monica nu bătea mingea, nu se căţăra prin copaci, ea observa oamenii şi vedea în fiecare o minune. Aşa cum de altfel sunt oamenii când ştii să îi priveşti dincolo de tot şi toate.

" Verile petrecute la bunici m-au legat de această temă. Acolo am realizat primele mele fotografii artistice. De mic copil m-a fascinat acea nevinovăţie a locului."

Expoziţia ne-a încântat cu lucrări de fotografie tradiţională, fotogravură şi portrete realizate pe bucăţi de lemn, toate având drept temă principală timpul, trecerea acestuia şi felul deosebit în care el îşi lasă amprenta asupra noastră, demonstrându-ne încă o dată cât de trecători suntem, dar cât de frumos putem să rămânem, să dăinuim, când frumuseţea noastră este imortalizată de frumuseţea altui suflet!

"Modelele" artistei nu sunt oameni sofisticaţi, nu sunt persoane media sau publice. Sunt oameni simpli de la ţară care ne povestesc despre ei prin două imagini: una prezentă şi una din trecut. O idee unică aş putea spune, dat fiind faptul că mie mereu mi-a plăcut să fiu aproape de lumea fotografiei şi am urmărit de aproape munca multor artişti. Unii dintre ei destul de renumiţi, unii încă în umbră, dar care fac din această artă un adevărat deliciu sufletesc. Un sublim.

Monica Hrincă:"Într-o societate plină de informaţie, fotografia este pentru mine o metodă de a capta şi a privi lumea într-o manieră nouă. De la bun început m-a pasionat chipul omenesc, trăsăturile şi diversitatea acestuia. Verile petrecute la bunici m-au legat de această temă. Acolo am realizat primele mele fotografii artistice. De mic copil m-a fascinat acea nevinovăţie a locului. Poveştile acelor bătrâni mă surprind de fiecare dată. Mâinile lor arată cât de mult au muncit de-a lungul vieţii. Mai toţi erau reţinuţi în a se arăta în faţa aparatului de fotografiat, cu teama de a nu surprinde prea mult şi prea clar trecerea anilor."

Expoziţia poate fi vizionată de luni până vineri, între orele 8.00-19.00, în holul de la etajul I al sediului Bibliotecii Judeţene "Gheorghe Şincai" Bihor, pe str. Armatei Române nr. 1/A, Oradea. Intrarea este liberă.

Niciun comentariu: